lidzbarSkie dworCe kolejowe
W
roku 1887 ukończono budowę przebiegającej na południe od granic miasta linii kolejowej, łączącej Brodnicę z Działdowem. Odcinek ten zaczęto budować z dwóch stron,
by całość oddać do użytku prawie jednocześnie. Część Brodnica – Lidzbark liczącą 32,3 km oddano do użytku 1 września 1887 r., a część Działdowo – Lidzbark (22,9 km)
– 1 października 1887 r. Jej inwestorem były Pruskie Koleje Państwowe. Kiedy zakończyła się I wojna światowa, ta linia kolejowa przyczyniła się w decydującym stopniu do tego, że
Działdowszczyzna znalazła się w granicach nowopowstałej Polski. Stało to się na mocy art. 28 Traktatu Wersalskiego z 28 czerwca 1918 r. Dzięki temu linia kolejowa zapewniała
stałe połączenie Warszawy z portem w Gdyni bez konieczności tranzytu przez teren Prus Wschodnich.
lidzbark railway StationS
I
n 1887, the construction, running south from the town borders of a railway line connecting Brodnica with Działdowo, was completed. This section was begun to build from the
two sides,to finish and put into to use almost at the same time. The part Bodnica – Lidzbark was 32.3 kilometres long,opened on September 1, 1887, and the part of Działdowo
– Lidzbark (22.9 kilometres) – on October 1, 1887. Prussian State Railways were its investors. When the First World War ended, this railway contributed to a major extent, to the
fact that Dzialdowszczyzna found within the newly formed Poland. This happened under Art. 28 of the Treaty of Versailles from June 28, 1918.The railway ensured constant line
between Warsaw and the harbour in Gdynia without having to transit through the territory of East Prussia.
bahnhöfe in lidzbark
L
idzbark ist an der Eisenbahnlinie Działdowo – Lidzbark – Brodnica gelegen. Die Strecke ist 55,2 km (Brodnica – Lidzbark 32,3, am 01.09.1887 und Lidzbark – Działdowo 22,9,
am 01.10.1887 zum Gebrauch gegeben) lang. Sie wurde vom Eisenbahnunternehmen – Preußische Staatseisenbahnen (Pruskie Koleje Państwowe) gebaut.
64